حكمة الأسبوع الماضي

لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين.. لكن الكافر لا يلدغ أساساً. نياها نياها نياها

Share
Bookmark the permalink.

32 Responses to حكمة الأسبوع الماضي

  1. جئت لا أعلم من أين جئت ولكن أتيت لأنيكك says:

    ثم ضحك أحدهم كالآتى :

    نياهاهاهاهاهاهاهاه

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    كس أم بيسو زبين مره

    سلام مربع للعلق الكبير

    نياهاهاهاهاه

  2. بعد إذنك يا إبليس أنا هرد علي الإحب ده  … ده قصر ديل يا أزعر نياهاهاهاهاه و إوعي تغلط تاني في الاسياد

  3. بيسو says:
    الكلام الكبير دا بيخدنى يا عم سيزر بلاش منه  علشان انا مش بحب النوع دا من العلاقات بتاع استاذ و سيادة و عبقري و كدا
    صبح ياعم الحاج
    :-) 
  4. ya m3alem da just for tasyeet :) .. asl el wad kan sa7'eef awi

  5. العفريت says:

    أنت يا زفت مش سألتك سؤال ترد على طول أنت مش صاحب مدونة أحمد أو أمبراطوريتنا

    س أين  يقع النادى اليونانى ؟ رد بأدب

    س ماشروط دخول غرزة برج العذراء وأين تقع ؟ رد بذوق

    أكتب الأجابه فى سطرين وكل سؤال عليه درجتين أتنين

    بالمناسبه أنا العفريت

  6. محمد صبرى says:

    هو رغم انى مليش مزاج اقرا مدونات و لا بتاع  بس بما اننا فى شهر فضيل  قلت آجى أعمل حاجة مفيدة و اتابع تدوينات الأستاذ أحمد
    ((: …اهو بدل م  الواحد يتفرجله على فيلم مش ولابد  و لا حاجة و يضيع صيامه  أهو آجى أقولى أنا كمان  حكمتين ع الماشى بدل مهو قاعد ((:

    و بمناسبة حكمتك دى ((:بيقولك  يا  سيدى – و دى بقى  حكمة  الأسبوع الجاى و الكام شهر  اللى بعدهم على ماجى تانى-

    تستطيع أن تخدع كل الناس بعض الوقت . و تسطيع أن تخدع بعض الناس كل الوقت .لكن لاتستطيع أن تخدع كل الناس كل الوقت  (ده عمك جورج)

    الراجل  مؤمن بالحكاية اللدغ  و  الخداع دى الظاهر

    و  خد دول  كمان

    أنا اشك اذن انا موجود (عمك ديكارت  ) و طبعا بابا  سارتر  مشى على نفس الطريق مع بعض التعديلات

    الله ..الله..ايه دا بقى ..دا الباشمهندس ديكارت  و الحاج سارتر الظاهر كمان  خايفين ليتخدعوا  او يتلدغوا  فعملوا الشك منهج حياة  و بيراجعوا منطلاقتهم  و افكارهم  بشكل دائم  يا ترى ليه  هما  كانوا مؤمنين ((:::

    دا يبقى الكفر فى حد ذاته مبيأمنش  وقاية من الوقوع فى شرك الخديعة بقى…  و  الحكاية  دى  معروفة  و  ثقافة  عالمية اهى

    طيب اما  اقولى  حكمة من عندى أنا كمان  -اشمعنى انا-((:

    المخدوع (الملدوغ) و المخدوع فقط  هو  من لا يشك لحظة فى احتماليه أن يكون مخدوع مؤمنا كان أو كافرا

    ايه  ده  يا  ولاد  دا  انا  وصلت  باين  ((:

    تحياتى  يا  عمنا

  7. بيسو says:
    مين قال ان سارتر اوديكارت كانوا كفار ؟؟؟؟
    واضح انهم ضحكوا عليك وانت صغير  فعلا
     
    ثانياً الناس دى يا عم قديمة كيك، وبضان نيك، انا مش متصور ان فيه حد يقرأ ثلاث اسطر من ى كتاب لديكارت
    صبح تاتا اتنين في تلاته 
  8. محمد صبرى says:

    شوف يا باشا يمكن انا فعلا لسه صغير

    و لما بكتب مش بستعرض عضلاتى لأن أصلا مليش عضلات لسه انفتلت

    و فوق ده و ده لو العرب أمة لا تقرا زى ما بيتقال فأنا التجسيد الحى  للمعنى ده من حوالى سنة

    يمكن حقايق كتير اوى بيخفيها اى كاتب ورا كتاباته لكن انا بقولك  الحقيقة و منكم  نستفيد يا سيدىا

     معلوماتى  القاصرة فعلا أن  سارتر ملحد وبيتهيالى ان ملحد يعنى كافر جبت ده منين من مواقع الدنيا كلها ع النت  لو كلامى ده مش صح  اسمع  التصحيح  من حضرتك و لا اقولك هنروح بعيد ليه ادينى انت مثال واحد معروف على الكافر اللى مفيش فى حياته لدغة واحدة

    بس حد اعرف اتأكد من تاريخة ده لو انت مهتم باثبات اللى بتقوله يعنى

     

    و  تحياتى  مرة  تانية 

  9. بيسو says:
    أولا أنا لم اقل انك صغير
    ثانيا ايه الكلام الكتير دا أنا مش مهتم حقيقي اعرف أنت بتقرأ ولا مش بتقرأ
    ثالثا: ليس من الجيد أن يثق الواحد في مواقع الانترنت خصوصا في موضوع الكفر والايمان دا ، لان فيه مواقع مثلا ممكن تطلع نص شيخ الازهر نفسه ملحد
    رابعا: لا طبعا مش هصحح لك المعلومة، لأن المعلومات و المعرفة مش ببلاش، و دا أكل عيشي
    خامساً: الشيخ أبو الفتوح إمام جامعنا لدغ من ثعبان أكثر من ثلاث مرات… كما تري فحتي المؤمن يلدغ من الجحر اكثر من مرتين نياه نياه
    سادسا: انا مش مهتم باثبات اللى انا بقوله يا ابنى انا فوق الخرافات دى، اللى عايز يصدقنى يصدق و أما من اعرض عن دعوتى فأنا له عذاب شديد في الاخرة
    سابعا" اتمنى تقولى اتأكدت ازاى من تاريخ النبي محمد و تاريخ القراءن، و السفر لسبع سموات و نزول الملايكة و كل الحاجات الحلوة دى
    ثامنا: دعوتى ليست دعوة عقل .. أنما دعوة قلب و أنما أنا رسول قد خلت من قبله الرسل
     
     
    شغلتك علي المدفع برولم يا عسكري 
  10. محمد صبرى says:

    سابعا" اتمنى تقولى اتأكدت ازاى من تاريخ النبي محمد و تاريخ القراءن، و السفر لسبع سموات و نزول الملايكة و كل الحاجات الحلوة دى

    ايه يا باشا انت كبرت العملية اوى كده ليه ..طيب و ماله :((  و بعدين انت نقلتنا نقلة كبيرة اوى بس  انا موافق  

    بس  استنى كده افكر احققلك الأمنية دى ولا لأ :((..طيب يا سيدى هجاوبك بشكل موضوعى احنا فى الخدمة

    اقولك يا سيدى ..هو انا طبعا معرفتى بتاريخ  النبى محمد و تاريخ القرآن و كل الحاجات الحلوة دى عن طريق اتباع الديانة الفل دى و طبعا لو اعتمدت فى حكمى على الموضوع ده هيبقى حكمى مش موضوعى لأنه طبعا  هيفترض فيهم التحيز و عشان ايه رايك نشوف حاجة تانية نحكمها غير كتب السيرة و الحاجات الموضوعة دى

    بس فيه سؤال صغيوور اوى  لو جاوبته هجاوبك و بيتهيالى ده يبقى عدل

    لما  يجى العلم يقولك  جسم اى انسان بيتكون من وحدات بناء ميكروسكوبية اسمها الخلية و كل وحدة بناء من الوحدات دى فيه حاجة  اسمها الشريط الوراثى طوله مترين تصدق ولا لأ

    طيب و يا ترى لو اكتشفت ان فيه حد  عارف كتير من حقايق العلم دى قبلها بالف سنة هيكون موقفك منه ايه و تفسيرك للظاهرة العجيبة دى ايه

    ده مجرد مثال

      لو جاوبتنى هجاوبك و بيتهيالى انت عرفت هنحكم ايه  

  11. بيسو says:
    يا قطة العلم مش مجموعة من الحقائق ، العلم مجموعة من العلاقات المترابطة مع بعضها البعض بدون فهم هذه العلاقات فالمعلومة التى تقولها لا تساوى اى شيء و انت وقتها لست إلا مجرد معتوه يتفوه بخرافات حتى لو كان لهذه الخرافات اى معنى بعد ذلك
     
    بالتالى فمعرفة اى حد من الف سنة لمجموعة من الارقام و الاسماء حاجة سخيفة جدا و ليس لها اى معنى و لا تقدم اى فائدة سوي لصاحب هذه المعرفة حيث يمكنه مثلا ان يتقدم لبرنامج من سيربح المليون و يقول لهم طول الشريط الوراثي 2 متر فيقولوا جواب نهائي وصحيح كسبت معانا 100 الف ريال سعودى 
  12. Spring says:

    مابلاش حكاية اننا نثبت الدين بالعلم دي ، انت موش قدها ، و بعدين اذا كنت بتثبت الدين بالعلم ، موش الأولى انك تؤمن بالعلم؟

    البضان بقى ان العم بتاعك ده بيقول ان البحر ماينفعش يتقسم نصين ، و لا الموتى يصحوا ، و لا أن واحد ينام 300 سنة و بعد كده يصحى ، و بيقول كمان ان لو واحد طلع فوق للسما غالبا هايفرقع طيخ طاخ قبل ما يوصل للفضاء الخارجي ، بلاش بضينة و احنا في الشهر الكريم و حياة النبي

  13. محمد صبرى says:

    شوف يا استاذ محمد

    أنا يا سيدى مش العلامة اللى هيثبت الدين بالعلم و لا أنا رسول و لا بتاع انا بس مؤمن بالعقل و العلم رغم ان نصيبى منه قليل لغاية دلوقتى..و مع ذلك مؤمن ان اى واحد مؤمن بدين او فلسفة او فكرة و معندوش من الثقافة اللى  يعبر بيه عن فكره و آراءه يبقى يسيبه احسن ..انا واحد عادى جدا و مش تبع اى حد  و بدعى بس اذا كنت على الحق ربنا يهدينى و يجى اليوم اللى اواظب فيه ع الصلاة و بعدين كل الحكاية انى لقيت فيه موضوع يهمنى فحبيت اقول رايى و اسمع  باقى  الاراء  و الاقى  ارضية مشتركة تجمعنا و نفكر فيها بموضوعية من غير تعصب لا لدين و لا للا دين  ..يا عالم الحكاية كلها بتدور حوالين التفكير بدون تحيز ..و لو سيادتك اثبتلى ان القرآن قال شىء و أثبت العلم خطأه  و اتاكدت بشكل لا يدع مجالا للشك من كلامك انا هسيب الدين ..ده مش سهل على اى انسان طبعا بما فيهم انا انه يعمل كده .. لكن الحق  احق ان يتبع ..و بعدين يا سيدى دا القرآن بيقول انا أو اياكم لعلى الحق او فى ضلال مبين …فيه  موضوعيه اكتر من كده

    و بالنسبة بقى للبحر اللى بينقسم و الفضاء و الكلام ده

    شوف سيادتك الحاجات اللى انت قلتها دى بسموها فى الدين معجزات… فى اللغة بقى يعنى ايه معجزات ..يعنى الشىء الخارق للعادة زى ما حضرتك عارف..فلما بتؤمن باله  ده معناه  انك بتؤمن ضمنا ان النواميس الكونية و القوانين العلمية لها خالق  صنعها و بالتالى فهو اقدر منها ..فالقوانين الطبيعة دى مثلا تسرى على البشر بس و تعجز البشر بس  لكن لا تعجز رب البشر اللى خالقها  انه يخرقها لاى مخلوق هو يصطفيه ..فنلاقى الاله بيشق  البحر لموسى  و  بيبطل مفعول قوانين  الفضاء لمحمد… و مينفعش  بقى  الايمان باله بدون الايمان بقدرته اللا متناهية  بما فيها قدرته على خرق  نواميس الطبيعة  لأنه لو مقدرش على الطبيعة  تبقى الطبيعة اقوى منه  و بالتالى تبقى احق منه بالعبودية…

    دا حتى يا استاذ محمد سبق القران  بالمعلومات الخاصة بقوانين العلم  بيسمى اعجاز  لأنه  خرق حاجز الغيب اللى ميقدرش يخترقه الانسان و يتخطاه

    بالمناسبة بقى احب اسجل وجهة نظرى الشخصية  فى سبب حدوث المعجزات فى الأديان و حتمية و ضرورة حدوثها كمان ..بيتهيالى المتامل لتاريخ الفلسفات و الأديان هيلاحظ ان العقل البشرى عنده قدرة لامتناهية على الجدل  و القران كمان قرر ده و كان الانسان اكثر شىء جدا ..و  حكاية الجدل  و خطرها حتى على الانسان نفسه وضحت اوى فى عصر فلاسفة  اليونان ايام السجال و الجدال بين علماء الفلسفة اللى  اهتموا بوضع اسس قواعد المنطق و التفكير الصحيح  لمنع الانسان من  الزلل العقلى و بين رواد السفسطة اللى بيروى  قدرتهم على الجدل العقيم لدرجة  انه كان يمكنهم اقناعك أن عمودا من ذهب  ما هو فى الحقيقة الا لوح خشبى  من خلال المراوغة فى الالفاظ  و افتعال مختلف انواع الخداع العقلى زى القياس الفاسد و خلافه و ضرر  النوع ده التفكير انه بيوقف حركة التطور  البشرى لانه بيلغى وجود حقيقة للأشياء اصلا و بيلغى وجود مسلمات و بالتالى مفيش منطلقات تقدر تبنى عليها اى حاجة عشان تتقدم خطوة لقدام  ..و ا لأسلوب ده اللى قال فيه القرآن و يلبسون الحق بالباطل  و طبعا فيه  امثلة عملية كتير عن كارثية النوع ده من التفكير …  و  انتقل الجدل  العقيم ده بقى عبر العصور  و واجه كل رسول خلال دعوته  فكان من يرفض الدين بناء عن هوى يجادل ثم يجادل ثم يجادل بدون هدف هو لا يريد ان يصل لشىء كل ما هنالك  محاولات لارضاء الهوى و بس  و لعدم تقبلهم اصلا  للى  جه  به  النبى   فكان لازم يكون فيه المعجزة لأن المعجزة هى الشىء الوحيد فوق قدرة الانسان على الجدل  فيبقى الهدف من المعجزة ان الناس  اللى مجتش  بالمنطق  و اصرت على الجدل بالباطل  تيجى  بشىء اكبر من قدرتها على الجدل  اللى  هو  المعجزة ..دا بالاضافة على  سبب  وجود  المعجزة  الأول  و  المعجز  فى حد  ذاته  و  هو  اثبات  علوا  الله  على  الطبيعة  و  فوقيته  عليها  و  كانه  خطاب  للى هيجى  يعبدوا  الطبيعة  بدل  من  الله  فى  القرن  العشرين

    و عليه فكان لازم المعجزات تستمر  لأنه مع انقطاع وحى السماء بالتاكيد هيرجع الجدل و هترجع السفسطة  و هيرجع التشكيك حتى فى مدى الثبوت التاريخى  للمعجزات السابقة من عدمه  ..طيب و المعجزات دى  الاقيها  فين  بالنسبالى  كمسلم   الحديث  بيقول  تركت  فيكم  ما  ان  تمسكتم  به  لن  تضلوا  بعدى  ابدا  كتاب الله  و  سنتى …يبقى  لازم  الاعجاز  بقى  فى  الحاجتين  دول …طيب  و  يا  ترى  ايه  نوع  الاعجاز  ده …يفترض  القران  بيخاطب  البشر عبر   عصور  مختلفة  و  ده معناه  انه  لازم  يحتوى   على  انواع  متعدده  من  الاعجاز  يتناسب  مع  اهل زمان  كل  عصر  و  ما  ينبغوا  فيه …لأن  المعجزة عشان تبقى  معجزة  لازم  تبهرنى  فى  تخصصى  و  بما  ان  احنا  اهل  عصر  العلم  يبقى لا  يبهرنى و  لا  يقنعنى  من  القران    بشكل  كلى  الا  اعجازه  العلمى ….  و  لو  مكنش  فيه  اعجاز  اصلا  كان  اهم  اسس  الدين  اتهدم  لأن  النبوات  انقطعت  و  النبوات  هدفها  الاقناع  بالحجة  و  ابطال  العقم  الجدلى  بالمعجزة  …  و   اذا  ما توافر  اسباب  وجود  الانبياء  فلا  حاجة  لوجودهم  ..  اما  لو  تخلفت  اسباب  وجود  الانبياء  فكان  يبقى  من  حق  الكل  يسال   طيب  لو  ربنا موجود  ليه  سايبنا  كده  و  قطع  النبوه

     اتمنى  اكون  قلت  حاجة  مفيدة  …

  14. بيسو says:
    هو انت ليه مقتنع …ان انا عايز اثبت حاجة
    او عايز اقنعك بحاجة….   انا بصراحة قلت كل اللى عندى، ومش فاهم ولا كلمة من كلامك ولا عارف انت عايز ايه أو ايه نقطة الخلاف بيننا بس براحتك يعنى .. البيت بيتك اكتب و فضفض زى ما انت عايز 
  15. محمد صبرى says:

    يا سيدى انت قلتها  هى مجرد  فضفضة  و تقدر  تقول كده انه  يوم  الفضفضة  العالى

    زودتها  انا  حبتين ((: 

     :((متزعلش  يا  سيدى  ..هروح  اعملى  مدونة  بعيد  و  الله 

    انت عارف  مفيش حاجة  شخصية بينى  و  بينك ..مجرد كلماتك  استفزتنى  اكتب و حركة كام حاجة كنت عاوز اقولهم من فترة :(( 

    و كل  سنة و انت  طيب ((:

  16. Philasoof says:
    رابعا: لا طبعا مش هصحح لك المعلومة، لأن المعلومات و المعرفة مش ببلاش، و دا أكل عيشي<
     
    ياراجل دا انت بتستخدم دروبال يعنى برمجيات حره والناس مكتموش عنك علم … تكتمه ليه بقى عن الناس .. اتق الله يارجل
    ;)
     
    ماتيجى اقلك على فكره حلوه .. كان ليك مدونه على بلوجر أظن  اسمها  مختارات  واكتشفتها بالصدفه وقراتها كلها … ليه مبتكملهاش هنا ؟
     بما انك حوت ملتهم للكتب :) … أنا شايف انها كانت ممتازه ككبسولات منعشه 
     
    ايه رأيك ياأبو الأباليس ؟
     
    اوعى ترد عليا وتقلى … شغلتك برولم ع المدفع يا عسكرى
    :)  
  17. محمد صبرى says:

    يا سلام ..دا العلم طلع مينفعش حكم هو كمان …ههههههههه………تصدق نكته جامدة طحن  ..عارف ليه اصل شوفت تدوينات ليك بتستشهد فيها بالعلم لاثبات وجهة نظرك دى حاجة  .و بعدين دا من ابداع القرآن بقى انه من وجهة نظر المؤمنين بيه انه بيتكلم عن حقايق علمية فى شكل اشارات يعنى مبيصدمش المجتمع بنص علمى بحت  يفوق تصوراتهم و يفوق حتى الألفاظ المتعارف عليها فى لغتهم  وقتها و بعدين يجى بنص صريح يقولك سنريهم آياتنا فى الافاق و فى أنفسهم حتى يتبين لهم أنه الحق

     اشمعنا العلم بقى دلوقتى كخة و كان حلو فى تدوينة القضبان و المهابل

    دا على كده بقى شبكة  الادينيين العرب كيان موضوعى و متسق مع نفسه بشكب مذهل لما بيناقش الدين كفكرة نظرية مشفوعة باشارات علمية و بيبدأ يحلل مدى اتفاق العلم مع الدين أو اختلافه و بيوافق على العلم حكم

    اانا شفت مؤمنيين عندهم هوس بدينهم و بيستخدموا اسلوب الايحاء فى التاثير على الناس زى الشيخ مش عارف ايه  اللى بيجى على قناة الناس و يفضل  نص  الحلقة  يقول  اللللللللله  اللللللللللللللللللللله  بشكل تمثيلى و لا أروع و كان ترديد  الكلمة فى حد ذاتها مع نفس عميق بشكل متكرر فيما يشبه تمرينات اليوجا يكفى لبث الراحة و الثقة المطلقة فى الدين بشكل لاتحتاج بعده الى نقاش او جدال .و زى اللى  بعت صورة ع النت مرسوم عليها سمكة عليها اسم الله ليبرهن على صدق دينه  ..او زى اللى  بينصح بالصلاة فى السلاب بالمنصورة  كأداه للعلاج من شكوك الشياطيين بمجرد سماع التلاوة الساحرة ..أو زى حرب البطاطس اللى عليها اسم الخمينى بين السنة و الشيعة

     شفت حكاية الايحاء دى كتيير بيستخدمها بعض المتدين لكن تصور انه من سذاجتى  تصوت ان عملية الايحاء دى مقصورة على المتدينيين و افتكرت كمان ان غير المتدينين اقرب الى الايمان بالعقل و بالعلم اكتر من غيرهم كنت فاكرهم هما الفايقين و الأبعد عن الأفيون  بس لغاية ما اتعرفت على جون لينون و اغنيته اماجين  ساعتها عرفت ان الايحاء مش  مقصور على المتدينين بس لأنها كانت دعوة للكفر  لمجرد الحلم بحياة أسعد بعدها دخلت اللادينيين العرب لقيت مناقشة لم تقنعنى لغاية دلوقتى لكن يشهد ليها بالموضوعية   لكن بامانة دى تانى مرة فى حياتى اشوف فيها دعوة بالايحاء من غير اثبات واحد

    و السؤال بقى هى دعوة لفكرة ولا حرب ضد فكرة

    هو من خلال متابعتى لمدونات و كتابات عن الاديان  و الفسفات  فى فترة من الفترات لقيت ان الرافض لمعتقد او فلسفة أو منهج معين مبيخرجش عن التلت حالات الجاية..الحالة الأولى حد رافض  دين أو منهج معين لأن الدين ده  مش ماشى مع هواه مش راكب مع مزاجه  فبيفضه من موال الدين و القرف ده..و الحالة التانية بقى  واحد  بيرفض الدين بناء عن تجربة شخصية خاصة جدا مش كويسة مع المنهج او الدين ده ..يعنى مثلا يكون فيه حد فى حياته مكنش مثل كويس  للمنهج ده  و اتصرف معاه بشكل مشين  استفزه و استعداه مش عليه و بس لكن و على دينه او معتقده كمان ..و الحالة التالتة بقى حد فعلا  قاده عقلة بشكل موضوعى لرفض دين معين بناء على أسس موضوعية زى العقل و العلم

    المشكلة فى الحالة الأولى و التانية ان اللى  يهمهم  هو ايجاد الثغرات الموضوعية و اللاموضوعية فى الدين أو الفكرة المرفوضة بشكل واع أو لا واع كنوع من انواع ترييح الضمير فى الحالة الأولى أو تفريغ شحنة الغضب و الحقد فى الحالة التانية  .. و دى بقى مثل للحرب على فكرة

    الحالة التالتة بقى مفيش غبار عليها مهما كانت الفكرة المدعو ليها لأنها بتحكم اصدق حكمين العقل و العلم و  دول بقى مثل الدعوة لفكرة

    يا ترى بقى سيادتك لسه مقتنع انك صاحب دعوة بجد

    يا ترى اللى بيتكتب هنا ده و الغير قابل للاثبات أو النقاش  أو تحكيم اساس موضوعى فيه  يبقى دعوة على فكرة و لا حرب على فكرة

  18. بيسو says:
    بالنسبة لى المختارات كانت فعلا مشروع جميل، لكن غصب عني فعلاً، ا،ا بفكر بقالى فترة أنى انقلها هنا، بس دا هيحتاج شوية حركات كدا الواحد مكسل يعملها بالإضافة إلي أن الوقت اليومين دول مزنق جامد جدا… لكن قريباً هلاقي ليها حل
  19. بيسو says:
    فكرتنى بالسلاب …………………… دا موضوع حكاية فعلا، مرسي جدا على التذكرة
  20. محمد صبرى says:

    لا شكر على واجب :((

    مع انى بجد معرفش السلاب ده فين و لا ايه نظامه اصلا هو حكاية بجد :(( …بس انا فى الخدمة ..تامر انت بس و انا اقولك على اى حاجة انا معرفهاش

    :((

  21. محمد صبرى says:

    يا سيدى  نروح احنا للمختارات .. احنا فاضيين ولا يهمك…بس  بعد ما انام يوين بس عشان الصداع النصفى  بس

    على فكرة انا لما باجى المدونة بعملك شغل  …حاجة  تستاهل  صح

       …(((:

     

    تحايتى  للجميع  .. احنا  مش  بنحارب  يا  جماعة  الله  يخليكوا  محدش  يحضر  الدبابات ((:

  22. بس انا اعرف حاجة تانية خالص

    ايه هيه بقى

    اعرف

    ان السؤال كالاتى : المؤمن لا يلدغ من جحر مرتين …طب لو اتلدغ ؟؟؟؟

    يبقى المؤمن دايما مصاب

    هههه

  23. بيسو says:
    [جاهزون لكل التبريرات …. نياه نياه نياه
  24. محمد صبرى says:

    مسألة وجيهة جدا يا  باشا  بجد بس  انا بقى أعرف  حاجات كتييييير  شبه  الموضوع دهJ)) هديك  مثال بس عشان  التعليق ميطولش و يبقى بوست جديد " و اتقوا فتنه لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة  و اعلموا ان الله شديد العقاب" الأنفال 25 "يأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم  إلى الله مرجعكم  جميعا فينبئكم بما كنت تعملون"المائدة 105 و قس على ده كتير اوى …المثال اللى انا قلته ده  خطر على بالى فى رمضان لما سمعت آية من الاتنين دول بالصدفة و افتكرت التانية 

    و لكن تفتكر ان   رؤية سطحية مبسطة للموضوع  للدرجة  دى   تخلص الليلة  و  يبقى  هييييييي ياولاد   الحكاية كلها طلعت فشنك  و الموضوع كله  متفبرك  و آدى الأدلة    تفتكر  ان  الحكاية  بالبساطة  دى    

  25. محمد صبرى says:

    موافقك مليون المية يا أستاذ أحمد التبريرات فعلا دايما جاهزة ..   و  ده  اللى انا قلته قبل كده  مفيش اسهل م التنظير  و  دحض   الحجة بحجة تانية    ..بس ده مش فى الاسلام بس  دى قدرة  بشرية على الجدل  مشهود ليها … و انا واثق مليون المية ان سيادتك  كمان تقدر  تبرر  اى فكرة   تعتنقها   و تنظر ليها   زى  اى  مفكر  دينى   الحكاية بسيطة جدا  طب  تصور  مثلا  ان  المثل  اللى  عرضه  الاستاذ  عباس  ممكن  الرد  عليه  بابسط  ما  يمكن  لأنه  ببساطة  مفيش فى الدين حديث  بيقول (المؤمن مصاب )  أى  واحد  عايز يطلسم ع الموضوع هيرد يقول كده  لكن للأمانة  المقولة دى و لو انها  غير وادة فى مصدر  دينى معتبر  زى القران و السنة لكن بكل أمانة  ليها  اصل  من  السنة   



    9868 – قلت يا رسول الله أي الناس أشد بلاء قال الأنبياء ثم الأمثل فالأمثل ؛ يبتلى الرجل على حسب دينه ، فإن كان في دينه صلبا اشتد بلاؤه ، وإن كان في دينه رقة ابتلي على قدر دينه ، فما يبرح البلاء بالعبد حتى يتركه يمشي على الأرض وما عليه خطيئة  يعنى الدين بيقول ده فعلا  .. و معتقدش  ان فيه  عاقل بينفى    ابتلاء    المؤمنين  لأنه من عصر النبوة  لغاية  دلوقتى   يصاب المؤمنون  بمحن و كروب   زيهم  زى غير المؤمنين  و  ان  اختلفت  اساب نزل البلاء و درجاته  ..  

     لكن ايه بقى   علاقة  ده  بحديث  "لا يلدغ المؤمن من جحر واحد مرتين"  بيتهيالى  باينة   انه المقصود من الحديث ده ان المؤمن   لا تنطلى عليه  نفس الخدعة مرتين  ..  و  ده  مش  معناه انه بالضرورة لا يخدع  خدعة  تانية   لم يعهدها من قبل …   …محدش  قال ان المؤمن ابو العباقرة  اللى  مفيش  حاجة  تعدى  عليه  و  لا  حاجة  يعنى J)

     و غير كده  ابتلاء المؤمن  بوقوعه  فى فخ  أو حيلة  او خدعة  ده    أحد أنواع المصايب  و  الابتلاءات   لكن  فيه  انواع تانية  من  الابتلاءات  لا  دخل  للحيل  و  الخدع  فيها  زى   المصائب  القدرية  زى  المرض  و  الفقر  و  خلافه  و دى  لا  تدخل  ضمن  موضوع  الابتلاء  بوقوع  فى  فخ  او  حيلة  المذكورفى  الحديث  ده   طب  و  افرض  انخدع  مرتين  زى ما   امام  الجامع  اللى  انت  قلت  عليه  يا  اسثاذ  احمد   ؟؟؟ اقول  لسيادتك  و  مين  قالك    ان  لقب  او  وظيفة  امام  جامع   بتدى  صفة  مؤمن  كده  بشكل  تلقائى  ياما  فيه  شيوخ    و  وعاظ   بالاسم  بس   مؤمن  دى  لا  يعلمها  الا  الله  اصلا   ده  بخصوص  موضوع  اللدغ    اللى  طول  ده  J)  و  بخصوص  موضوع  الأيات     اللى  عايز   يشوف  الرد  يشوف  تفسيرهم  فى  ابن  كثير   ..اول  مرة  اشوفه  دلوقتى  بجد  و  فعلا كان  زى  ما  توقعت

  26. محمد صبرى says:

    تفتكر ان التنظير أو التبرير اللى على كل شكل و كل لون  و من  اليمن و اليسار على السواء كفاية  عشان الواحد يعتنق فكرة معينة و ينظرلها  و  ممكن  بكده يعيش سعيد  و ميفكرش و لو للحظة انه ممكن يكون غلط 

    أنا بسالك  باعتبرات   تدون لتخلق حياة  ..و بيتهيالى  الحياة اساسها السعادة ..  و  اكيد  السعادة  دى  مطلب  الجميع

    يعنى  عايز  رايك  بجد   ..ايه  احساسك  و  رد  فعلك  لما  تشوف 

    اللينك  ده

    يعنى بتفترض الكذب على طول  و لا بتلاقى ان الموضوع  يستحق التامل

    كل سنة و انت طيب  و  اتمنى اعرف  ردك 

     

  27. جئت لا أعلم من أين اتيت says:

    معلش  مش  عارف اعمل  ادراج  رابط  صح 

    هو   العنوان  اهو  ع  العموم

    http://www.fin3go.com/newFin/op.php?section=topic&action=show&id=1445

    و  هحاول  اعمل  لينك  مباشر  تانى  على  طول  لو عرفت

    كلمة و أثر

  28. بيسو says:
    هو انت ليه فاكر انى عايز أهدم الدين ؟
    انا اساسا مش مهتم خالص يا ابنى بالموضوع دا… انا فاكر العبارة بتاعت لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين مجرد مثل شعبي، معرفش اذا كانت حديث و لا ايه و لا عفريت ازرق
    الموضوع في الاول و الاخر مجرد افيه، و موضوع الدين و الاسلام دا صدقنى خارج دماغى خالص، انا مش مهتم بالموضوع و لا انا عايز اهدم الدين و لا عايز ابنيه، و الحمد لله، فيه ناس زيك بتدافع كويس عن الدين ماشاء الله و في ناس زى الكفار – اللى انت شايف انهم كفار- بتهاجم الدين و بتلعب فيه
    دى معركتكم مع بعض، لكن مجرد مونولست و عجبنى افيه
    انا بقولك كدا علشان نقصر مع بعض، لان حقيقي كدا الموضوع بقي رخم و مم،ل، و انا بعتذر عن التعقيب علي أى رد من ردودك المتحمسة دى 
  29. بيسو says:
    موضوع مسلي و لطيف خالص، ربنا يساعد علماء سوريا الشقيقة على اكتشاف الكثير من المعجزات لإثبات صحة هذا الدين و نصرته في كل مكان يا رب العالمين
  30. محمد صبرى says:

    انا و الله اللى نفسى اعرف انت ليه مصر تقولنى حاجة انا مقلتهاش…هاتلى  جملة واحدة فى كلامى ده كله  قلت فيها انك عاوز تهدم الدين  أو  وصفتك فيها باى وصف …قلى بس انت جبت الكلام ده منين بجد

    و بعدين بقى انا يا راجل اللى كبرت الموضوع  …طب  ارجع كده للردود  انت اول واحد جاب سيرة الدين  ..مش انت اللى قلت برده  بتمنى تقولى   و اتاكدت ازاى بقى  من تاريخ النبى محمد و القران و السبع سموات  و نزول الملايكة و الحاجات الحلوة دى انت بتنسى و لا ايه يا باشا

    و  بالمرة بقى شوف انا رديت عليك و قلتلك ايه ساعاتها بيتهيالى انا اللى قلت  فيه ايه بس انت كبرت العملية  كده ليه مش عارف يبقى مين فينا اللى معتم بالدين و دخله فى الموضوع 

    و بعدين  يا سيدى الفاضل دى حريتك  الشخصية طبعا  انك تهتم بالدين و لا متهتمش تبنيه و لا تهده انت حر  

    و بعدين يا سيدى  انا الغلطان لك انت مش مهتم بموضوع الدين ده خالص  و  لا اسم المدونة نفسه ابليس له علاقة بالدين من قريب او من بعيد و لا حكمة هيرمس اللى   على يمين المدونة دى   اتكلمت عن الدين من دون حكم الدنيا كلها و جت بقدرة قادر هنا و انت مكنتش واخد بالك  و لا انت كنت تعرف  ان حكاية لا يلدغ المؤمن دى حديث  و لا  لما قلت جاهزون لكل التبريرات كنت تقصد حد معين زى المؤمنين بدين  مثلا زى ما اى حد ممكن يفهم و لا ان سورة الشعراء   اللى  فيها آية و يضيق صدرى و لا ينطق لسانى دى حاجة من القرآن و لا  مسالة خالد بن الوليد  اللى انت أثرتها  قبل كده فى مدونتك دى من الدين و لا حاجة ابدا  و اللى عنيه تقول غير كده يبقى اعمى و انا عن نفسى هقفل الكمبيوتر  و  اشغل الكاسيت  و اشغل لعنيه  اغنية عنيك كدابيين لمدة ساعة عشان ميكذبوش عليا تانى …تمام كده يا باشا

    هو بس اللى  انا مستغربله كمان   انت عينتنى  و صنفتنى انى من المدافعين  عن الدين على اى اساس  

    هو انا مرديتش عليك قبل كده فى موضوع سياسى  …  و  لسؤ  حظى  و  ضيق  افقى  زى  ما  قلتلك  افتكرت  انك  بتتكلم   على  حديث المرة دى  مكنتش  اعرف انك متعرفش انه حديث  افترتك  بتثير نقاش دينى معلش

    بس  بلاش و النبى  تطوع و تعينى حارس الفضيلة  عشان  انا  مليش نفس حد يقول عنى حاجة مقلتهاش على نفسى

    و  بالمرة  يا  جماعة  و  بما ان الموضوع اتقلب دينى غصب  عنى  ..فليا  رجاء  اى  حد  يعرف  مكان  كتب الشيخ عبد الله القصيمى على النت بعد ما ألحد  يبعتلى اللينك ع الميل بلاش ع الموضوع  لعمنا احمد يضايق ولا حاجة أصل انا بصراحة و  بكل  وضوح  مهتم  بالاديان  و  باى  كتب  بتتكلم  على  اى  دين  أو  فكر أو فلسفة ايا كانت

    love_for_ever_112@yahoo.com

    مرة  تانية  بقولك  يا  أستاذ أحمد كل سنة و انت طيب  و  بلاش  تاخد  الموضوع  على انه  موضوع  شخصى

    و  الله العظيم  انا  ما  اقصد  شخصك  بحاجة  زى ما  انت  بتقول  و  لا  بينى  و  بينك    حاجة  تدفعنى  لكده اصلا

     

  31. بيسو says:
    بجد الرحمة شوية، شوف انت جامد و عبقري و انا نصاب و عبيط خلاص
    قشطة… فكك منى بقي 
  32. محمد صبرى says:

    الله  الله الله …….  احنا  هنرجع فى كلامنا ولا ايه   …مش    كنت  بتقول  اكتب  و  البيت  بيتى   ..دى كانت  عزومة   :(مراكبية  بقى   :(((((( ….مع  احترامى  لكل  مراكبى  بس  هى  بتتقال  كده

    طيب  افتح  الميل  اللى  فى  مختارات  عشان  انا  باعتلك  رسالة ملهاش  علاقة  باللى  بنقوله  هنا 

    و  متقولش  انى تلم  و  لا  حاجة  ….  :(  و  كل  سنة  و  انت  طيب  

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

يمكنك استخدام أكواد HTML والخصائص التالية: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>